Égetett Popcorn

"Filmek, sorozatok és minden egyéb, ami említésre méltó..."

Kövess minket!

Címkék

Naptár

május 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Utolsó kommentek

Old School Hollywood

Stáblista

Rendező...................................Szabó Anikó
Forgatókönyvíró.........................Vég Miklós
Producer................................Szuda Sándor
Díszlet.................................Juhász Krisztián

A 3D-s filmek története

2013.02.14. 13:57 Vég Miklós

Tudom, hogy furcsán hangzik, mégis igaz az a kijelentés, mely szerint a 3D-s technika egyidős a mozgóképkészítéssel, amit talán semmi sem bizonyít jobban annál, hogy a film feltalálójának tartott Auguste Lumiere is elkészítette az első fizetős közönség előtt levetített „mozi” (A vonat érkezése) térbeli verzióját. Igaz, akkoriban (1903) meglehetősen kevesen váltottak jegyet az alkotásra, sőt, mondhatni „óriási bukás” volt a maga nemében, hiszen a mozgófilm megjelenése ellopta a nézőket a „szemüveges filmek” elől. A technika azonban már akkor is minimum középkorúnak számított, az 1851-es londoni világkiállításon ugyanis Viktória királynő háromdimenziós arcképe is közszemlére került. Az tehát tisztán látszik, hogy az Avatar által elindított 3D-s láznak bőven volt előzménye, a „műfaj” azonban korábban egyetlen egy alkalommal sem tudott hosszútávon megragadni a filmszínházban. De vajon miért?

3d.jpg
Minden valószínűség szerint a rossz időzítés tehet az egészről! A térbeli technika ugyanis húsz - harminc éves kihagyások után bukkant fel újra és újra a mozikban, a jóval nagyobb fejlesztések azonban nem hagytak teret hódításának. Az első ilyen „fejlesztés” a mozgókép megjelenése volt, ami (természetesen a múltat tiszteletben tartva, és csak a mai szemlélő számára humoros módon) még egy vonat érkezését bemutató rövidke felvétel megtekintésére is ezreket csalt a filmszínházakba, ahol (az városi legendák szerint) többen megrémültek a megérkező monstrumtól, lévén valódinak hitték azt. A tökéletességet már akkor is megszállottként üldöző filmesek azonban nem elégedtek meg a tárgyak/események egyszerű felvételével, így hamar létrehozták az emberi szem számára jóval valóságosabbnak ható 3D-s technikát, melynek alapja az ember látási mechanizmusához hasonlóan elhelyezett két kamera képnek alkalmas eszközzel való „összemosása” volt.

William Friese-Greene (1855 és 1921 között élt brit fényképész és feltaláló) egyébként már a Lumiere fivérek előtt bemutatta első háromdimenziós szkeccseit (rövid, egy - két perces komikus jelenet, ami a múltszázad elején hódított) melyeket még sztereoszkóp segítségével tekinthettek meg az érdeklődők. Az 1890-es évek közepén ténykedő Friese-Greenet, ahogyan azt már említettük August Lumiere követte a háromdimenziós mozgóképkészítés történelmének nagy úttörőit felvonultató listán, a már említett „A vonat érkezése” című mozifilm térhatású verziójával. Az érdeklődés hiánya valamint az „egyszerű mozi” robbanásszerű fejlődése azonban elterelte a figyelmet a 3D-s technikáról, ami körülbelül húsz esztendővel később került ismét rivaldafénybe, mégpedig az anaglif (a klasszikus vörös és kék szemüveg használatával 3D-ssé váló képek/filmek) technikával készült a „Szerelem ereje” című 1922-ben bemutatott alkotásnak köszönhetően. A hangosfilmek érkezése azonban ismét elterelte a figyelmet az időközben azért „folyamatosan” készülő (azaz nem az újdonság erejével támadó) háromdimenziós mozikról.

Időutazásunk következő állomása 1952, mégpedig a Bwana Devil bemutatója (november 30), ami minden idők első „hivatalos” 3D-ben készült nagymozifilmjének számít. Ez a film egyébként ha csak rövid időre is, de elindított egy kisebb „háromdimenziós lázat” (több, mint ötven évvel az Avatar okozta hisztéria előtt) melynek sokak szerint egyik legigényesebb, és legnagyobb költségvetéssel készülő alkotása az 1953-ben megjelenő „Viaszbabák háza” volt, amit (csak érdekességképpen) a magyar származású André de Tóth (1912-től 2002-ig élő filmrendező, eredeti neve Tóth Endre) készített, aki (szintén csemegeként) fél szemére vak volt. És, ha ez még nem lenne elég, akkor azt is meg kell jegyeznünk, hogy a tengerentúlon „House of Wax” címen futó alkotás volt az első olyan 3D-s mozifilm, ami sztereo hangon szólalt meg. A színesfilm megjelenése azonban ismét alátett a „háromdé” világuralmi törekvéseinek, pedig ebben az időszakban már több, eredetileg a hagyományos módszerrel készült művet is megjelentettek „szemüveges verzióban”, avagy több komolyabb filmek is elkészült a 3D-s verziója. Ilyen volt például Alfred Hitchcock „Gyilkosság telefonhívásra” című thrillerje, melynek 3D-s verziója olyannyira érdektelenné vált, hogy csak az 1980-as években került bemutatásra (szintén csekély érdeklődés mellett), holott a film 1954-ben készült!

Az utolsó előtti „3D-s hullám” az 1980-as évek elején söpört végig a filmszínházak világán, amikor bemutatásra került az első over-and-under technikával (készítése során az eltérő szögből felvett képeket egy felületen, egymásra nyomtatják vagy vetítik) készült „Comin at Ya!” című western. Akárcsak az 1952-es „Bwana Devil” a „Comin at Ya!” is elindított egy kisebb őrületet, mely során olyan klasszikusok háromdimenziós változata is bemutatásra került, mint például a „Cápa”, vagy a „Péntek 13”. Ettől az időponttól kezdve egyébként folyamatosan fel-fellángoltak a „szemüveges őrületek”, és a különböző, elsősorban animációs és természetfilmek, lassan de biztosan bevették magukat a filmszínházakba. Az azonban kétségtelen, hogy az eddigi legsikeresebb és leghosszabb életű „támadás” 2009-ben a James Cameron által rendezett „Avatar” bemutatásakor indult meg, ami az akkoriban újdonságnak számító Fusion Camera rendszerrel (ennek kifejlesztésében a rendező is közrejátszott) került leforgatásra.

Az „Avatar” által elindított (és a mai napig tartó) 3D-s őrület egyébként nagyban megosztja a közönséget, a negatívabb vélemények szerint ugyanis egy filmnek nem szabadna csak a látványról szólnia (ezt én magam is osztom, ámbár jelen posztunkban elsősorban az objektivitásra és az érdekességek kiemelésre törekedtem) mégis egyre több olyan alkotás készül, ami elsősorban csak ezzel operál, miközben a történetek többsége minősíthetetlen. Azt természetesen az idő dönti majd el, hogy a „3D” legújabb hulláma meddig tud életképes maradni (folyamatosan új kihívok jelennek meg a 48 képkocka valamint a „szagos-film” képében), azt viszont butaság volna kijelenteni, hogy mindez modern világunk hozománya, hiszen ahogyan azt fentebb olvashattátok már 1903-ban is ráuntak a filmrajongók…

13 komment · 1 trackback

Címkék: Érdekesség

A bejegyzés trackback címe:

http://egetettpopcorn.blog.hu/api/trackback/id/tr485080328

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.02.15. 11:52:04

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nyrségi Trolls (törölt) 2013.02.15. 08:21:01

Megérte spammelni :)

Jó történet, ütős karakterek, kikezdhetetlen belső logika nélkül semmit nem ér egy film. Ezért lett rossz film az Avatar. A szar 3D-ben is szar.

rohamcickány 2013.02.15. 08:27:55

En meg csodalkoztam, hogy a Vissza a jovoben 1955-ben jatszodo reszeiben, Biff egyik kiskocsogenek a fejen 3D-s szemuveg van :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.02.15. 09:19:55

jó kis írás volt köszi, fogok ide járni ezentúl.

Azeroth87 2013.02.15. 09:25:03

Nagyon ritka az olyan film, ahol valóban élvezhető a 3d technológia - én személy szerint nem igen erőltetem a 3d-t moziban sem...

Viszont tavaly Londonban a London Eye mellett vetítettek egy kis filmet 4D-ben... ledöbbentem!!! Egyszer talán eljut a technika oda is, hogy leváltja a 4D-t!!!

Vég Miklós · http://egetettpopcorn.blog.hu/ 2013.02.15. 10:20:15

Köszi a kommenteket srácok, meg visszajelzéseket is. Várunk vissza benneteket! :)

Void Bunkoid 2013.02.15. 11:20:55

@Azeroth87: a 4d az mi a lópikula? elvileg a negyedik dimenzió az az, aminek a harmadik csak egy vetülete (mint ahogy egy kockának a kétdimenziós vetülete egy valamilyen négyszög, attól függ, hogy hol vágjuk el a kockát), de alapvetően akárhogyan is próbálják háromdében ábrázolni, mi alantas háromdimenziós lények nem vagyunk képesek érzékelni a negyedik dimenziót.

Az igazi "4d film" mondjuk az lenne, aminél ha éppen olyan kedved van, akkor "beleugorhatsz" a filmbe, de az már egyszerre lenne tér- és időutazás is - ráadásul egy fiktív univerzumba! :)))

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.02.15. 11:49:23

@koimbra: igen. :D

Érdeklődő vagyok nah. :D

De te is, mert találkozunk. ;)

dr. mesterséges színezék 2013.02.15. 11:53:21

A 4. dimenzió az idő (legalábbis, ha pongyolák vagyunk, és nem mondjuk meg, hogy 4. térdimenziót értünk), vagyis a 4D-s film az 3D-s, időben változó kép, azaz a 3D-s mozgófilm.

... mármint nyilván nem az, de el se tudom képzelni, hogy akkor mi.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2013.02.15. 12:30:41

Szerintem egy film onnantól jó, hogy van benne legalább egy 90D és le is vetkőzik.

Cucuminator 2013.02.15. 12:48:40

@doggfather: Én is már észrevettem, hogy bármit megnyitok az indexen (elég sokat olvasom) doggfather már hozzászólt. :D

dr. mesterséges színezék 2013.02.15. 13:17:32

@Cucuminator: Biztos forrásból tudom, hogy fordítva áll a dolog: az itt-ott elejtett hozzászólásaihoz komponálnak egyesek topicot, mondhatni: hozzáblogolnak.